Friday, January 4, 2008

Allah - Lam Yalid Wa Lam Yulad.

Saya keliru kenapa kerajaan menghalang Kristian menggunakan perkataan Allah dalam penulisan mereka. Apa yang dipelajari semua agama dari langit, Islam, Kristian dan Juda mempercayai Allah adalah tuhan mereka. Perbezaan dengan Islam ialah orang Yahudi mengatakan Uzir itu anak Allah manakala Nasrani pula mempercayai Nabi Isa sebagai anak Allah dan juga mereka enggan menerima Nabi Mohamad saw. sebagai pesuruh Allah. Bagaimana pun mereka tetap mempercayai Allah.

Olih yang demikian tidak ada sebab melarang penganut Kristian dan Juda menggunakan nama Allah sebagai tuhan mereka.

Firman Allah SWT. Di dalam surah at-Taubah ayat 30 yang bermaksud:

Orang orang Yahudi berkata: “Uzir itu putra Allah”, dan orang orang Nasrani berkata: “ Al Masih itu putra Allah”. Demikian itulah ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang orang kafir yang terdahulu. Di laknati Allah mereka; bagaimana mereka sampai berpaling?

Untuk mengelak tulisan mereka dari mempengaruhi panganut Islam kita hanya perlu mengenakan syarat syarat tertentu kepada penulisan mereka, tidaklah sehingga menghalang mereka mengguna perkataan Allah.

Tapi yang mereka nak sibuk sibuk sekarang dengan perkataan Allah ni kenapa? Ada muslihat apa apa ke? Kan memadai pakai perkataan Tuhan?

No comments: