Tuesday, February 5, 2008

Kota Baru - Bandar Islam

Pagi tadi sedang pulang ke rumah saya mengikuri sebuah Proton Perdana plate number DM 575 dan terukir tulisan ‘Majlis Perancangan Bandar Kota Baru’. Yang tarik minat saya ialah disertakan pula dengan ungkapan ‘Bandar Islam’. Maka berfikirlah saya apakah ciri ciri yang melayakkan bandar tersebut di label bandar Islam.

Hujung tahun lepas isu Malaysia sebagai negara Islam menjadi riuh rendah, hingga sekarang tiada keputusan muktamad yang di capai, pemerintah tidak menyatakan dengan serius pendiriannya, sekadar hanya mendapat pandangan dari beberapa pihak sahaja. Isu tersebut dilupakan, mungkin dalam PRU kali ini akan timbul kembali polimik ini. Kebanyakan rakyat tidak mengambil kisah sangat kerana ia tidak memberi apa apa kesan didunia ini kecuali pada mereka yang beriman sahaja.

Apa pun alasannya, rancangan Majlis Kota Baru untuk mengwujudkan bandar Islam haruslah diberi sokongan padu kerana itu adalah tuntutan kita sebagai pentadbir orang Islam. Siapa lagi yang akan menyemarakan Islam dari berbagai sudut kalau bukan orang Islam sendiri. Islam sebagai cara hidup manusia sejagat mencakupi semua penganut, tidak ada sebab untuk memberi alasan kononnya tidak sesuai dengan penduduk majmuk.

Kita berharap perjuangan ini dapat diteruskan hingga hari kiamat walaupun pentadbir Islam Hadhari yang mengambil alih.

No comments: