Tuesday, June 3, 2008

Nafsu Lelaki Durjana.


Tertarik dengan gambar yang di paparkan di Star Online ( 3/06/08 ). Walaupun artikel tersebut berkisar tentang penerimaan budaya barat di Saudi Arabia, ia dengan secara tidak langsung membuat perbandingan mengenai pakaian wanita.

Beberapa hari yang lepas isu pakaian pelajar perempuan hangat di perkatakan olih golongan hawa. Peliknya banyak yang menyanggah akan peranan pakaian terhadap jenayah seksual olih kaum lelaki.

Sekali imbas semua pandangan lelaki tertumpu kepada pakaian yang menjolok mata, kerana itu memang fitrah semula jadi insan yang bernama lelaki. Cuma mereka yang ‘sumbang laku’ dan tidak beriman sahaja akan ‘fantasize’ dan dalam keadaan sebenar mungkin mengundang jenayah.

Mangsa tidak semestinya mereka yang ‘sofisticated’ mendedah aurat, tetapi juga kepada mereka yang bertudung litup dan yang lemah, tua atau muda. Bila nafsu durjana tiba, lubang ketam pun jadi mangsa.

Olih yang demikian hayati dan praktikan ayat ayat Allah, yang maha mengetahui hati hati lelaki. Dilarangnya muslimat mendedahkan aurat kepada yang bukan mahram.

Wallahuallam.

1 comment:

Awien said...

assalamualaikum,,zaman sekarang,bukan sahaja perempuan yang seksi tetapi perempuan yang tutup litup juga jadi mangsa..sbg contoh arwah saudari suzaili yang dirogol dalam bas ekspress.sedangkan arwahnya berbaju kurung...
al-fatihah untuk arwahnya...