Monday, June 11, 2007

Banjir dan Perancangan Yang Tak SMART

Tazkirah semalam bertajuk ‘tanggung jawab saorang muslim ke atas muslimin dan jiran tetangganya’.Dalam mukadimah, ustaz memaklumkan bahawa hujan lebat semalam menyebabkan rumahnya dibanjiri air sedalam 2 kaki. Olih kerana penghuni rumah sibuk memindah barangan masing masing, maka tiada bantuan dapat dihulurkan kepada jiran jiran. Begitulah kuasa Ilahi, tiada sesiapa dapat menandingiNya.

Walaupun kata Ketua Pengarah Jabatan Perparitan dan Saliran, Datuk Paduka Keizul Abdullah, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM6.1 bil. untuk mengatasi masalah banjir di Kuala Lumpur.

Sebagai mana hebatnya perancangan manusia, hebat lagi perancangan yang ditetapkan Allah Taala. Pembangunan begitu rancak di persekitaran Kuala Lumpur tetapi perancang bandar lalai pula menghadapi sistem saliran dan perparitan yang menandinginya.

Sudah menjadi adat manusia tidak mahu menerima kelemahan, disalahkan rakyat kerana gagal menjaga kebersihan longkang dan perparitan. Banjir kilat yang melanda bandar adalah disebabkan olih longkang dan parit yang tersumbat, bukannya otak perancang yang tersumbat. Entah apa pula alasan bila SMART dah beroperasi dan banjir masi lagi berlaku? Separuh jawapan telah pun di beri!

Ustaz terus menyambung tazkirahnya.................................

No comments: