Thursday, June 7, 2007

Kebersihan - Sistem Peradaban Dan Ibadah Dalam Islam

Dalam perjalanan dari Kuala Lipis Pahang Darul Makmur ke Kuala Lumpur, sempat saya melihat pemandangan beberapa tanah perkuburan Cina dan orang Islam di tepian jalan. Dari aspek kebersihan kawasan, perbezaan amatlah terserlah dan memalukan umat Islam.

Maka teringat saya satu pagi melihat program ‘Bersama Mufti’ dengan Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin. Pada pagi tersebut beliau berbicara mengenai kebersihan, terutama di kawasan dan tandas yang terdapat di masjid masjid umat Islam. Perkara ini bukanlah perkara baru, bahkan berbuih mulut ustaz ustaz menyuarakan, tetapi kemajuan amat lembab. Isu ini perlukan tindakan yang ‘drastic’ jika ingin melihat perubahan. Mungkin kerajaan negeri, menerusi Jabatan Agama dapat merangka satu arahan dan tindakan yang serius, buka sekadar ‘mendengar telinga kiri dan keluar telinga kanan’ atau sebaliknya.

Begitulah juga keadaan kebersihan yang sangat parah di kebanyakan tanah perkuburan orang Islam, terutama di luar bandar, saolah olah di sengajakan berkeadaan demikian. Walaupun kita dinasihati jangan mencabut rumput rumput di pusara, kerana melaluinya mendatangkan rahmat kepada penghuni kubur, tapi janganlah ia menjadi hutan yang menakutkan. Orang Islam perlu anjakan budaya supaya kita tidak dipandang lekeh. Lihat sajalah perkuburan orang Kristian dan orang Cina, mereka berusaha menjadikan tanah perkuburan sebagai satu taman, senang mata orang yang hidup memandang. Ini tidak, sebut saja hal kubur, orang dewasa pun seram nak berkunjung, apatah lagi kanak kanak yang dah akal baligh.

Mungkin masalah yang di hadapi olih kariah kariah masjid ialah ketiadaan pasukan yang mengurusnya. Kebanyakan tanah perkuburan adalah merupakan tanah wakaf dan urusan penyediaan mayat adalah bidang tugas jawatankuasa masjid, yang tidak ada ‘motivation’ untuk mengurus lebih pada itu. Janganlah diingatkan “ biarlah, mereka dah mati”, kerana masalahnya ialah ‘image’ Islam kita tercemar walaupun belum ada sesiapa yang menegur.

Olih yang demikian, Jabatan Agama perlu wujudkan program untuk meningkatkan ‘image’ Islam menerusi kebersihan umatnya. Umat Melayu perlu di paksa, tidak cukup sekadar seruan. Sebagai contoh sistem pengurusan perkuburan di masjid Al Bukhari di Alor Star bolih di jadikan model. Memang benar usaha ini memerlukan kewangan, mana ada benda ‘free’ dalam dunia ini. Negara kita kan kaya dan makmur, Jabatan bolih rangka peruntukan dari Kementrian Kewangan ataupun dari dana Baitul Mal. Biarlah Islam di lihat comel ‘dalam dan luar’.

Wallahihuallam!!

No comments: