Sunday, June 17, 2007

Seriuskah Kita Membangun Umah Melalui Institusi Masjid

Dato’ Seri Najib dalam konvensyen bersama lebih kurang 3,000 imam dari seluruh negara di Bangi Selangor, memperingati peranan yang bolih dimainkan olih pentadbir dan imam terhadap pembangunan umah. Memberi peringatan agar pentadbir masjid yang berjumlah 6,000 buah agar menjadikannya sebagai institusi menggerak percambahan pengetahuan dan juga menjalin silaturrahim di kalangan masyarakat Islam.

Masjid yang terletak di kawasan stratergik, bolih dibangunkan kedai kedai untuk tujuan perniagaan. Hasil sewaan menjadi sumber kewangan yang bolih digunakan untuk pembangunan seterusnya. Pembangunan fizikal ini agak mudah di bandingkan dengan pembangunan insan dan mental.
Semasa Tan Seri Sanusi Junid menjadi Menteri Pertanian, beliau selalu saran di wujudkan perpustakaan di masjid masjid bagi tujuan menyemarakannya. Tetapi selepas dua puluh tahun berlalu saranan tersebut masih belum ada kenyataan.

Kegagalan insipirasi yang dinyatakan olih TPM dan lain lain pembesar kerajaan itu hendaklah di lihat dari aspek kemampuan pentadbir masjid itu sendiri. Rata rata pengurusannya di tadbir olih jawatankuasa yang di lantik olih kariah. Kebanyakan ahli terdiri dari mereka yang sudah pencen dan gulungan usia yang melebihi enam puluh tahun keatas. Visi pembangunan masa depan untuk memakmurkan masjid atau kebajikan umah mungkin tidak terlintas dalam pemikiran mereka. Kalau ada pun tenaga tidak terdaya untuk melalui proses menjayakannya. Apa yang mampu diperbuat ialah aktiviti rutin sahaja seperti menjaga kebersihan, tazkirah untuk yang berjamaah, dan persediaan perayaan perayaan yang disambut setahun sekali.

Untuk tujuan membangun umat Islam dengan serius, melalui institusi masjid yang bercambah di ceruk pelusuk Malaysia ini, pada pandangan saya pihak kerajaan dicadangkan memberi perhatian terhadap perkara perkara berikut:

1. wujudkan pegawai yang bertauliah menerajui pembangunan kearah aspirasi kerajaan,

2. pegawai tersebut dipantau olih Jabatan Agama Negeri masing masing,

3. peruntukan kewangan dibajet olih Jabatan Agama,

4. semua projek pembangunan wajib ada ‘feasibility studies’ sebelum diluluskan.

Dengan demikian barulah ada motivasi. Masjid tidak hanya mengharapkan kutipan wang bila jemaah datang berjumaat. Wang yang terkumpul cukup untuk bayar bil air dan api sahaja. Kalau tidak, bolih cakap dan kempen sahajalah kepada imam dan pentadbir yang secara tak langsung majoritinya dianggap bukan penyokong kerajaan.

No comments: