Memang risau bila sentuh isu Lina Joy ini kerana terlalu sensitif, tetapi keputusan permohonannya dah di ketahui. Ada pihak yang tak setuju, dan jika ia berpihak kepada Lina pun banyak juga orang tak bersetuju. Maka kenalah akur dengan keputusan mahkamah.
Mengenai perkara yang sama, sempat saya ikuti blog Rantings by MM dimana beliau menyiarkan artikel 'Do we believe in Quran?' Dan juga meneliti artikel olih Sheikh Sami al Majid, yang dirujuk olih Marina. Saya tak hendak komen apa apa tapi saya rujukan pula artikel olih Ust. Zaharudin untuk Marina pula menelitinya. Kerana terkilas ikan di air dah tahu isi hati kalbu Marina.
Hukum bunuh ke atas si murtad adalah bertentangan dengan prinsip tiada paksaan dalam agama (al-Din) yang dianjurkan oleh al-Quran dalam Surah al-Baqarah: 256. Kata mereka, walaupun ayat ini turun berkaitan dengan perbuatan memaksa orang kafir memeluk Islam, tetapi kaedah dalam memahami al-Quran ialah "ayat-ayat yang menggunakan lafaz umum, maka hukumnya jatuh kepada umum walaupun sebab turun ayat adalah berkaitan dengan perkara-perkara yang khusus" (al-`ibrah bi `umum al-lafzi la bi khusus al-sabab).
Ulasan:
Sebenarnya tiada apa-apa percanggahan antara kehendak ayat di atas dengan kehendak hadis-hadis sahih yang memerintahkan hukuman bunuh si murtad. Ini kerana ayat di atas adalah khusus untuk memberitahu bahawa tiada dan tidak boleh memaksa seseorang yang belum Islam agar memeluk Islam. Buktinya, perkataan `al-Din' itu adalah merujuk kepada Islam sahaja dan bukan kepada agama-agama lain yang dikenali di dunia hari ini. Ini berdasarkan bahawa `al-Din' yang sebenar dan satu-satunya diiktiraf oleh Allah ialah Islam, dan kepercayaan yang selainnya tidak dinamakan `al-Din'. (Lihat Surah Ali `Imran:19 dan 85) Perlu disebut bahawa hampir semua perkataan `al-Din' dalam al-Quran merujuk kepada `Islam' yang dibawa oleh para nabi a.s. melainkan beberapa tempat sahaja ia bermakna `Hari Kebangkitan /Pembalasan' bila ia disandarkan kepada perkataan lain seperti `yawm" (hari) (Lihat Sheikh Muhammad Fu`ad `Abd al-Baqi, al-Mu`jam al-Mufahras li Alfaz al-Qur'an al-Karim, Dar al-Hadith, Kaherah, cet. ke-3, 1991). Oleh yang demikian, mengatakan ayat 256 Surah al-Baqarah itu meliputi semua agama secara umum adalah satu tafsiran yang menyeleweng dan lari daripada kehendak Allah s.w.t. dalam ayat-ayat lain yang jelas memaksudkan perkataan `al-Din' itu sebagai Islam. Jadi kaedah keumuman hukum yang mereka pakai itu tiada kena mengena dengan tafsiran al-Baqarah: 256 tersebut.
Kesimpulannya, ayat 256 Surah al-Baqarah itu tidak bercanggah dengan perintah (hadis) membunuh si murtad yang telah mencabul kehormatan Islam dengan menghebohkan kemurtadannya kepada orang lain. Mendakwa ayat tersebut bercanggah dengan hadis sahih berkenaan hukum murtad adalah satu dakwaan yang lemah, lebih lemah daripada sarang labah-labah. Oleh kerana kemasukan seseorang itu ke dalam Islam adalah berdasarkan keredhaan dan keikhlasan hati sendiri tanpa paksaan sesiapa, maka tidak timbul persoalan menyekat kebebasannya untuk keluar daripada Islam, sebaliknya persoalan yang timbul ialah pencabulan kehormatan Islam dan penghinaan kepada penganutnya yang beriltizam. Dengan ketegasan hukum murtad ini, seseorang itu tidak akan berani untuk menyamar memeluk Islam, sebaliknya yang memeluk Islam itu semuanya berdasarkan kefahaman yang jelas dan keikhlasan hati yang tulus. Penganut yang ramai tanpa kualiti dengan membawa sifat nifaq dan kepura-puraan tidak menguntungkan Islam, sebaliknya akan membawa fitnah kepada Islam dan merosakkannya dari dalam.
No comments:
Post a Comment