Friday, May 4, 2007

Kesabaran Di Hospital Kuala Lumpur

Sabar adalah separuh dari iman.

Begitulah bunyi iklan digital yang terpangpang didahi Pusat Farmasi HKL. Kebetulan saya pergi sana waktu tengah hari untuk mendapatkan ubat tambahan. Selalunya pemberian ubat cukup efisien tetapi hari tersebut agak slow walaupun pelanggan tak ramai. Tiap tiap pelanggan bawa balik sekeranjang ubat, ration untuk 3 bulan. Just imagine how much kerajaan have to spend everyday.

Tiba tiba kedengaran saorang hamba Allah naik angin. ‘Orang tak ramai kenapa lambat sangat? Nadanya cukup tinggi menyebabkan semua mata yang berada disitu tertumpu kepadanya. ‘Gaji nak tinggi tapi kerja macam pund- - -‘ sambungnya lagi. Tiada siapapun menyahut rungutannya . Life goes on as usual at the same time iklan highlight again ‘ Maaf diatas kelambatan, harap bersabar’ then followed by ‘Sabar adalah separuh dari iman ‘ what a coincidence!

Sesiapa yang datang sama ada ke klinik atau hospital kerajaan hendaklah saiko diri sendiri, bahawa urusannya disitu akan mengambil masa sekurang kurangnya 3 jam. Maka dengan demikian mereka tidak akan rasa frust dan kecewa, memang adatnya dah macam tu. Setengah tempat siap menyatakan masa yang diambil untuk menyelesaikan sesuatu perkidmatan;

a. ambil numbor 1 jam ( klinik kesihatan)

b. periksa darah 40 minit

c. tunggu doktor 1 jam

d. jumpa doktor 15 minit

e. ambil ubat 1 jam

Mereka yang minat membaca bawalah buku atau majalah, yang malas membaca bawalah kerja tangan seperti mengait (orang pompuan) atau gobek (yang makan sireh). Cari hobi untuk berbuat sesuatu. Kalau bolih jangan sesekali bawa anak kecil (kecuali dia sendiri yang sakit). Bukan dia saja yang susah member lain pun naik b/pressure.

HKL baru baru ni perkenal tol untuk parking kereta, saya kurang pasti justifikasinya, awat kementerian tak cukup duit ke? Atau nak mudahkan pelanggannya. Saya ingat susah lagi ada. Pusing 3 round belum tentu dapat parking, dah tentu yang senang ialah k/tangannya. Dulu tempat parking pelanggan sekarang dah dikhas untuk k/tangan, dah la sakit, kena parking jauh pula tu.

Yang sebetulnya HKL tu kena revamp.

Dengar cerita (yang tak bolih dipercayai) perkidmatan perkidmatan yang tertentu telah pun dipindahkan ke hospital hospital yang lebih canggih. Sebagai contoh, case trauma telah dikhususkan ke Sungai Buluh, dan haematology di Ampang. Tetapi hasrat tak kesampaian kerana pakar pakarnya tak mahu pindah sebab dah selesa dengan HKL. Pihak kementerian susah nak ambil tindakan kerana pakar2 ni tere melobi (maklumlah mereka ni orang lama ada yang pangkat datuk dan tan sri ). Kena tunggu depa ni pi dulu.

Begitulah rakyat biasa. SABAR YA LA !!. Banyakkan sembahyang tahajud muga2 ditingkat iman dan diberi kesabaran yang tinggi.

No comments: