Thursday, August 16, 2007

Greenwood - Tak Seindah Namanya

Terdapat 10 buah taman perumahan di sekitar Greenwood , Gombak. Anehnya terdapat satu jalan sahaja masuk dan keluar ke taman taman tersebut. Simpang masuknya pula berdekatan dengan lampu isyarat persimpangan jalan ke Sentul dan MRR2. Bayangkan kekecuhan suasana ketika penduduk penduduk nak keluar kerja di pagi hari. Mereka yang hendak ke Kuala Lumpur nasib baik ada jalan pintas melalui Kampung Padang Balang. Maka waktu pagi mereka yang ada darah tinggi di nasihatkan lambatkan sikit masa keluar, cuba elak pertembungan dengan mereka yang nak ke


sekolah.

Kami sekeluarga menetap disana sudah tiga tahun, keadaannya bertambah parah semenjak projek tambatan banjir di laksanakan. Terfikir juga dengan perkidmatan bomba yang wujud di kawasan tersebut, mungkinkah itu sebabnya kami jarang jarang mendengar bunyi siren bomba.









Hari minggu ada pula pasar pagi yang penjualnya kebanyakan orang Indonesia.











Tahu sajalah budaya mereka, kebersihan bukan menjadi amalan.


























Walaupun kawasan di bersihkan, tetapi kotoran masih melekat di tapak tapak jualan terutama penjaja yang menjual ikan dan ayam.

Dengan parit dan longkang di penuhi sampah sarap sudah tentu ia mengundang banjir kilat bila hujan tiba.











Sudah tiba masanya pihak majlis mencari tapak alternatif, keluar dari kawasan Greenwood. Tapak sekarang dah terlampau sesak dan kotor, hinggakan gerai gerai makanan di situ turut menjadi kotor dan menjijikan kepada pelangan untik menjamu selera. Senario ini adalah kesan tinggalan dari pasar pagi Ahad.





Olih yang demikian sempena dengan tahun melawat Malaysia pihak majlis hendaklah turut prihatin terhadap suasana dan kebersihan di Greenwood, Gombak. Tingkatkan lah kebersihan dan prasarana sejajar dengan namanya.

No comments: