Sunday, August 26, 2007

Tenangkan Jiwa Masa Berucap

Kuliah subuh pagi Ahad yang di sampaikan olih Ustaz Hj.Ab Rani mengupas mengenai puasa, memandangkan bulan Ramadhan sudah hampir tiba. Ustaz mengingatkan makmum bahawa puasa umat Islam mula di shariatkan pada bulan Shaban 2 Hijrah bersamaan bulan December 632 AD iaitu 1375 tahun dahulu.

Diantara perkara yang saya nak berkongsi ialah cerita dimana Rasuallah s.a.w menyampaikan Sura Baqarah ayat 183 kepada sahabat sahabatnya yang bermaksud; “Hai orang orang yang beriman, di perlukan keatas kamu berpuasa, sabagaimana di perlukan atas orang orang yang sebelum kamu; mudah mudahan kamu bertakwa”. Selepas mendengarnya maka para sahabat pun bertaburan menyampaikan dakwah tersebut. Saorang sahabat yang semangatnya berkobar kobar untuk menyampaikan dakwah tersebut telah bertembung dengan Saidina Omar yang kebetulan agak lewat ke masjid. Dengan nada yang termengah mengah ia pun menyampaikan berita kepada Saidina Omar. Saidina Omar bertindak dengan menampar mukanya. Kehairanan beliau adukan peristiwa tersebut kapada Rasulallah s.a.w. Satelah mendengar daripada kedua belah pihak Rasulallah s.a.w. pun berkata bahawa Saidina Omar itu benar.

The moral of the story ialah; bila menyampaikan berita, pesanan, atau pun dakwah yang baik baik, jiwa kita hendaklah sentiasa tenang dan jangan berada dalam keadaan marah marah, tergesa gesa barulah hajat kita di makbul Allah.

Sehubungan dengan itu saya kaitkan dengan apa yang berlaku terhadap Menteri Penerangan Malaysia Datuk Zainuddin Maidin yang semenjak kebelakangan ini asyik melabelkan bermacam macam nickname kepada para bloggers, yang terkini beliau ibaratkan sesetengah bloggers saperti penyanyi karaoke yang hanya shiok sendiri.

Kita berharap DZM ambil lah iktibar, supaya beliau tidak di lihat dan di nilai seperti sahabat Rasulallah s.a.w. yang di ceritakan olih ustaz Rani pagi tadi. Kerana bila DZM berada dalam keadaan marah dan berdendam, pertuturan atau dakwah yang di sampaikan akan lebih menampakkan kebodohan dari kebaikan yang beliau hasratkan .

No comments: