Sunday, August 12, 2007

Jangan Salahkan Pendakwa

Satelah mengikuti wawancara wartawan Mingguan Malaysia, Norila Daud dan Wan Syamsul Amly Wan Seadey dengan Tan Sri Abdul Ghani Patail dalam menghuraikan isu tersebut, saya masih lagi tidak memahami ‘roh’ pendakwa raya dalam sesuatu case.

Kepada pendakwa mestilah individu itu dianggap bersalah maka proses mensabitkan kesalahannya dijalankan. Kepada pembela pula anak guamannya dianggap tidak bersalah dan akan mencari fakta membuktikannya. Hakim pula membuat keputusan dengan seadil mungkin berpandukan hujah hujah daripada kedua dua belah pihak. Inilah proses keadilan.

Pada hemat saya ia akan menjadi masalah jika pendakwa memasukkan element ‘adil’ kepada sesaorang yang dituduh bersalah. Yang wajib bersikap adil dalam proses permulaan mengenalpasti pesalah ialah pihak polis dalam penyiasatan mereka. Pendakwa akan komited atau tidak bergantung kepada sikap pendakwa terhadap individu yang didakwa, sama ada di sebabkan tekanan atau kebencian pendakwa, bukannya atas kesalahan. Maka timbullah isu ‘janji siap’ olih pendakwa terutama pada mereka yang tidak beriman.

No comments: